Bundelroutes
Geactualiseerde verkeersvisie Helmond
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
De Bereikbaarheidsagenda ZO-Brabant gaat uit van het naar buiten brengen van doorgaand autoverkeer naar de robuuste randen: N279-A67-A2-A58-A50. In het Middengebied/Rijk van Dommel en Aa blijven diffuse stromen rijden over wegen die hiervoor niet geschikt zijn en daarbij voor leefbaarheidsproblemen zorgen in kernen en het buitengebied. De bundelroute zou deze diffuse stromen moeten opvangen en de overlast verminderen. Het resultaat is een breed pakket aan maatregelen om de doorstroming en leefbaarheid te verbeteren.
In de Verkennende studie Bundelroutes zijn kaders gedefinieerd voor vijf projectclusters op de Bundelroutes, waarvan “Verkeersvisie Helmond’’ er één is. Het resultaat van de Verkeersvisie is een door de raad gekozen ontwikkelscenario om de doorstroming en de leefbaarheid te verbeteren. In deze visie wordt antwoord gegeven op de vraag: Op welke wijze kan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Helmond worden geborgd, rekening houdend met de functie van de oost-west route (Europaweg-Kasteeltraverse-Deurneseweg) als onderdeel van de bundelroutes en het hele stedelijke netwerk beschouwend. Aandachtspunten zijn emissies, oversteekbaarheid, plaatselijke bereikbaarheid/economie en Centrumperspectief.
Nadat de Verkeersvisie is vastgesteld, volgt het opstellen van een uitvoeringsprogramma hoofdinfrastructuur op projectniveau.
Doelstelling
- Samenwerken aan mobiliteit
- Smart: gedragsbeïnvloeding (inclusief werkgeversaanpak), technische innovaties
- Connectiviteit en comodaliteit
- Versterken robuuste randen
- Verbeteren/realiseren inprikkers, bundelwegen
- Kwaliteitssprong fiets: duurzaam, gezond, goed geoutilleerd
- Kwaliteitssprong openbaar vervoer: duurzaam, goed geoutilleerd
- Organiseren in multimodale knooppunten/overstappunten
- Leefbaarheid (beperken van de overlast van verkeer)
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 145.000,--
Datum en bron raming
7 mei 2020, gemeente Helmond
Dekkingsbron(nen)
Gemeente Helmond en Bereikbaarheidsakkoord
Bereikbaarheidsakkoord
Ja
Samenhang met andere projecten
- Inprikker N612-Kanaaldijk ZW (010a)
- Inprikker N612-Kanaaldijk ZW (010b)
- Inprikker N612-Kanaaldijk ZW (010c)
- Bundelroutes (011)
- Bundelroutes (011b)
- Bundelroutes (011c)
- Bundelroutes (011d)
- Bundelroutes (011e)
- Bundelroutes (011f)
- Bundelroutes (011g)
- Bundelroutes (011i)
- Bundelroutes (011j)
- Bundelroutes (011k)
- Bundelroutes (011m)
- Bundelroutes (011n)
- Spoorkruising Binderendreef Deurne (012)
- Buslijn Gemert-Brouwhuis-Deurne-Asten-Someren (014)
- OV doorstroomas Geldrop-Helmond (015c)
- Leefbaarheid N279 (020)
- Bushaltes BZOB en Automotive Campus Helmond (022)
- Inprikker N270 (028)
- Snelle fietsroute Deurne-Eindhoven (030b)
- MIRT-onderzoek Verstedelijking en Mobiliteit Brainportregio Eindhoven
Locatie tekening
Locatie
Gemeente(s)
Helmond
Wegnummer / straatnaam
Niet van toepassing
Subregio(s)
Oost
Relatie(nummer)
Eindhoven-Helmond-Deurne
Planning
Verkenning/Vooronderzoek
2019
Onderzoek/Planstudie
2020
Voorbereiding uitvoering
2020
Uitvoering
2020
Evaluatie
2021
Rolverdeling
Projectleiding
Gemeente Helmond
Partners
Provincie Noord-Brabant, ProRail, Rijkswaterstaat, Deurne, Asten, Someren, Geldrop-Mierlo, Eindhoven, Nuenen c.a., Laarbeek, Gemert-Bakel