Bundelroutes
Capaciteit Kasteeltraverse Helmond
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
De Bereikbaarheidsagenda ZO-Brabant gaat uit van het naar buiten brengen van doorgaand autoverkeer naar de robuuste randen: N279-A67-A2-A58-A50. In het Middengebied/Rijk van Dommel en Aa blijven diffuse stromen rijden over wegen die hiervoor niet geschikt zijn en daarbij voor leefbaarheidsproblemen zorgen in kernen en het buitengebied. De bundelroute zou deze diffuse stromen moeten opvangen en de overlast verminderen. Het resultaat is een breed pakket aan maatregelen om de doorstroming en leefbaarheid te verbeteren.
De Kasteeltraverse is de belangrijkste verkeersader in Helmond en verzorgt onder meer de verbinding naar de economische toplokaties Helmond-centrum, Automotive campus en zuidelijke bedrijventerreinen. Het vergroten van de capaciteit op deze route (en met name de kruisingen) draagt positief bij aan de doorstroming van alle verkeersdeelnemers.
Een goede doorstroming is essentieel voor de bereikbaarheid van de stad. Daarom wordt de route geoptimaliseerd voor wat betreft doorstroming en capaciteit.
Doelstelling
- Verbeteren/realiseren inprikkers, bundelwegen
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 3.300.000,-
Datum en bron raming
Brainport Duurzaam Slim Verbonden (juli 2016)
Dekkingsbron(nen)
Nog niet bekend
Bereikbaarheidsakkoord
Ja
Locatie
Gemeente(s)
Helmond
Wegnummer / straatnaam
Europaweg-Kasteeltraverse-Deurneseweg
Subregio(s)
Oost
Relatie(nummer)
Eindhoven-Helmond-Deurne
Planning
Verkenning/Vooronderzoek
2023
Onderzoek/Planstudie
2024
Voorbereiding uitvoering
2025
Uitvoering
2026-2030
Rolverdeling
Projectleiding
Gemeente Helmond
Partners
NVT