Bundelroutes
Aansluiting N279 Aarle-Rixtel/Kanaaldijk
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
De Bereikbaarheidsagenda ZO-Brabant gaat uit van het naar buiten brengen van doorgaand autoverkeer naar de robuuste randen: N279-A67-A2-A58-A50. In het Middengebied/Rijk van Dommel en Aa blijven diffuse stromen rijden over wegen die hiervoor niet geschikt zijn en daarbij voor leefbaarheidsproblemen zorgen in kernen en het buitengebied. De bundelroute zou deze diffuse stromen moeten opvangen en de overlast verminderen. Het resultaat is een breed pakket aan maatregelen om de doorstroming en leefbaarheid te verbeteren.
Voor een betere bereikbaarheid van de N279 (robuuste rand) voor Laarbeek en Helmond-West en –centrum wordt gestudeerd op het realiseren van een extra inprikker: een rechtstreekse verbinding tussen de N279 bij Gemert en de Kanaaldijk bij Aarle-Rixtel. Hiervoor is reeds een quick scan uitgevoerd. Daaruit komt onder meer naar voren dat de extra inprikker de verkeersintensiteit op de Beekse Brug (N615) zodanig verlaagt dat er meer ruimte ontstaat voor OV en fiets en de doorstroming op de N615 verbetert.
Project is jaren geleden stilgelegd vanwege onvoldoende bestuurlijke steun. Inmiddels is het project weer onder de aandacht in de planstudie N279 en in het project Beekse Brug
Doelstelling
- Versterken robuuste randen
- Verbeteren/realiseren inprikkers, bundelwegen
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 18,4 miljoen
Datum en bron raming
Brainport Duurzaam Slim Verbonden (juli 2016)
Dekkingsbron(nen)
Nog niet bekend
Bereikbaarheidsakkoord
Ja
Samenhang met andere projecten
Locatie
Gemeente(s)
Laarbeek
Wegnummer / straatnaam
Kanaaldijk N.W, N279
Subregio(s)
Oost
Relatie(nummer)
Eindhoven-Nuenen-Laarbeek-Gemert / Gemert-Laarbeek-Helmond-Deurne
Planning
Onderzoek/Planstudie
2024
Rolverdeling
Projectleiding
Helmond
Partners
(Definitieve partners worden bepaald na afronding overkoepelende studie (008a)), N279 Veghel-Asten (buiten Bereikbaarheidsagenda)