Frequentie treinen
Baanvak Best-Eindhoven-Helmond-Deurne en Eindhoven-Geldrop-Heeze-Maarheeze-Weert
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
De spoorlijnen door Zuidoost-Brabant vormen de ruggengraat van het openbaar vervoer. Om het gebruik van de trein op deze trajecten te verbeteren wordt de frequentie er flink uitgebreid. Door toenemend gebruik van de trein zal het autoverkeer verminderen of minder hard groeien.
Samen met B5-steden en provincie Noord-Brabant lobbyen bij NS en ministerie van IenM om de frequentie van sprintertreinen in de regio te verhogen (Deurne-Eindhoven-Boxtel, Weert-Eindhoven-Boxtel en Eindhoven-Geldrop-Heeze-Maarheeze. Daarnaast is er aandacht voor de effecten van de frequentieverhoging, bijvoorbeeld voor gelijkvloerse spoorwegkruisingen in relatie tot doorstroming van het wegverkeer.
Doelstelling
- Connectiviteit en comodaliteit
- Kwaliteitssprong openbaar vervoer: duurzaam, goed geoutilleerd
- Organiseren in multimodale knooppunten/overstappunten
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 2 miljoen
Datum en bron raming
Brainport Duurzaam Slim Verbonden (juli 2017)
Dekkingsbron(nen)
Nog niet bekend
Bereikbaarheidsakkoord
Ja
Samenhang met andere projecten
Locatie
Gemeente(s)
Best, Cranendonck, Deurne, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Helmond
Wegnummer / straatnaam
Niet van toepassing
Subregio(s)
Hele regio
Relatie(nummer)
Regio breed
Planning
Verkenning/Vooronderzoek
2017-2018
Onderzoek/Planstudie
2017-2018 2019-2019
Uitvoering
2017-2018 2019-2022
Rolverdeling
Projectleiding
Gemeente Eindhoven
Partners
Gemeenten Helmond, NS, Prorail, provincie Noord-Brabant, provincie Limburg, Gemeente Deurne, Gemeente Best, Gemeente Geldrop-Mierlo, Gemeente Heeze-Leende, Gemeente Cranendonck, Gemeente Weert