De regionale Smart HUB-Maarheeze
Uitbreiding P+R-terrein
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
Om het gebruik van het openbaar vervoer in combinatie met voor- en natransportmiddelen te bevorderen worden de OV-knooppunten verbeterd door het bieden van meer voorzieningen, zoals parkeerplaatsen, stallingen etc. Goede overstapmogelijkheden dragen bij aan een co-modaal vervoerssysteem.
Station Maarheeze is uitermate geschikt als P+R station, gezien de locatie nabij de A2. Omdat op de A2 bijna dagelijks file staat vanaf aansluiting Budel tot aan Leenderheide kan een goede P+R locatie bijdragen aan de verlaging van de verkeersdruk op de A2. Sinds de realisatie van NS-station Maarheeze wordt het druk gebruikt door forensen. Omdat er een structureel tekort is aan parkeerruimte op de P+R parkeerplaats is deze uitgebreid met 72 plaatsen.
Als volgende stap (evaluatie) wordt momenteel onderzocht wat de potentie van het station is op lange termijn. Op basis van de uitkomsten wordt eventueel een tweede uitbreiding van de parkeercapaciteit uitgevoerd en worden andere voorzieningen toegevoegd.
Doelstelling
- Smart: gedragsbeïnvloeding (inclusief werkgeversaanpak), technische innovaties
- Connectiviteit en comodaliteit
- Kwaliteitssprong fiets: duurzaam, gezond, goed geoutilleerd
- Kwaliteitssprong openbaar vervoer: duurzaam, goed geoutilleerd
Kostenraming en dekking
Dekkingsbron(nen)
Provincie Noord-Brabant en gemeente Cranendonck
Bereikbaarheidsakkoord
Nee
Locatie
Gemeente(s)
Cranendonck
Wegnummer / straatnaam
Driebos
Subregio(s)
Zuid
Relatie(nummer)
A2 - Zuid
Planning
Verkenning/Vooronderzoek
2016
Onderzoek/Planstudie
2016
Voorbereiding uitvoering
2017
Uitvoering
2017 - 2018
Evaluatie
2019 - 2020
Rolverdeling
Projectleiding
Gemeente Cranendonck
Partners
Pro Rail