HOV Eindhoven-Geldrop
Busbaan Eindhovenseweg Geldrop en Geldropseweg Eindhoven buiten de Ring
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
Door het realiseren van hoogwaardig openbaar vervoerassen kan het daily urban system beter functioneren en wordt de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer vergroot.
De HOV-as Eindhoven-Geldrop is nog niet volledig gerealiseerd. Daardoor zijn de huidige verliestijden voor het OV (bestaande uit 3 buslijnen) nog te hoog. Om dit te verbeteren worden de busstroken Eindhovenseweg (Geldrop) en Geldropseweg (Eindhoven) tussen de kruispunten DAF 3 en St. Petrus Canisiuslaan op Eindhovens en Geldrops grondgebied verlengd.
- fase 1 betreft de realisering van de no-regret maatregel
- fase 2 betreft een eventuele aanpak van de dan nog ontbrekende delen van de HOV-as.
Jaartallen hebben betrekking op het deel Geldrop. In Geldrop is een versnelling in het project opgetreden omdat een VRI dringend eerder vervangen moest worden.
Doelstelling
- Samenwerken aan mobiliteit
- Kwaliteitssprong openbaar vervoer: duurzaam, goed geoutilleerd
- Organiseren in multimodale knooppunten/overstappunten
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 900.000,- (deel Eindhoven) - € 259.000,- (deel Geldrop) (121.386,00 (gerealiseerde projectkosten) Geldrop 2023)
Datum en bron raming
Brainport Duurzaam Slim verbonden (juli 2016)
Dekkingsbron(nen)
Bereikbaarheidsakkoord, Provincie, Gemeente Geldrop-Mierlo, Gemeente Eindhoven
Bereikbaarheidsakkoord
Ja
Samenhang met andere projecten
Locatie
Gemeente(s)
Geldrop-Mierlo, Eindhoven
Wegnummer / straatnaam
Eindhovenseweg/Geldropseweg
Subregio(s)
Oost
Relatie(nummer)
Asten-Someren-Geldrop-Eindhoven
Planning
Verkenning/Vooronderzoek
2020
Onderzoek/Planstudie
2021
Voorbereiding uitvoering
2022
Uitvoering
2022
Evaluatie
2023
Rolverdeling
Projectleiding
Gemeente Geldrop
Partners
Gemeente Geldrop-Mierlo