Inprikker A58 Randweg Oirschot
2e fase Verbindingsweg Bestseweg-Eindhovensedijk en verkeersafwikkeling Bestseweg-Kempenweg
Projectstatus
- nog niet gestart
- gestart
- ligt (tijdelijk) stil
- afgerond
Thema's
Projectomschrijving
Het verkeerssysteem in de regio wordt gekenmerkt door robuuste randen, die optimaal bereikbaar zijn via diverse inprikkers. Om de bereikbaarheid te waarborgen is het belangrijk dat de inprikkers goed functioneren.
De Kempenweg en Bestseweg zijn twee belangrijke inprikkers naar het aansluitpunt Oirschot op de A58 met afwikkel-, leefbaarheids- en veiligheidsproblemen, waaronder oversteekbaarheid voor fietsverkeer. Deze wegen maken deel uit van het openbaar vervoernetwerk, het provinciale fietsnetwerk en het regionale U-routenetwerk. De beoogde verbreding van de A58 vergroot nog eens de gesignaleerde problemen.
Op korte termijn wordt ingezet om met herinrichtingsmaatregelen de verkeersafwikkeling, leefbaarheid en de positie van de fietser te verbeteren op de Bestseweg (belangrijke schakel in de verbinding Oirschot-OV knooppunt NS-Best voor de fiets). Belangrijke aandachtspunten zijn de oversteekbaarheid en veiligheid voor het fietsverkeer, de vormgeving en ligging van de fietspaden en de afwikkeling op de rotondes Bestseweg – Kempenweg – Rijkesluisstraat en de rotonde Van Tuldenstraat – Kempenweg – Sint Jorisstraat.
Voor de lange termijn is aanleggen van de tweede fase van de Randweg Oirschot in beeld. Dit betreft het aanleggen van de verbinding Eindhovensedijk – Bestseweg.
Hiermee wordt het verkeer dat vanuit de richting Best aansluiting zoekt op de A58 gefaciliteerd.
Doelstelling
Versterken robuuste randen
Verbeteren/realiseren inprikkers (randen goed bereikbaar)
kwaliteitssprong fiets: duurzaam, gezond, goed geoutilleerd
realiseren snelle, direct en comfortabele fietsverbindingen
op korte en middellange afstanden (tot 15 kilometer)
Kostenraming en dekking
Raming kosten
€ 9.069.000,-- (inclusief 068a)
Datum en bron raming
RHDHV (mei 2016)
Dekking incl. dekkingsbron(nen)
Meerjarenbegroting 2018 – 2021 Herinrichten Bestseweg en rotondes Kempenweg, uitgangspunt 50% co-financieringReservering meerjarenbegroting Verbindingsweg Eindhovensedijk – Bestseweg (2e fase Randweg).
Bereikbaarheidsakkoord
Nee
Samenhang met andere projecten
- Fietsroute Wilhelminakanaal (017b)
- Inprikker A58 Randweg Oirschot (068a)
- InnovA58 (SW02)
- Infrastructuur Eindhoven Noord-west, Oirschot en Best
- Groene Corridor
- (Snel)fietsroute Tilburg – Eindhoven
Locatie
Gemeente(s)
Oirschot
Wegnummer / straatnaam
Eindhovensedijk en Bestseweg
Subregio(s)
Bovens
Relatie(nummer)
Eindhoven-Oirschot
Planning
Verkenning/vooronderzoek
Gereed
Onderzoek/Planstudie
2017-2018 Herinrichten Bestseweg en rotondes Kempenweg 2023-2030 Verbindingsweg Eindhovensedijk – Bestseweg (2e fase Randweg)
Voorbereiding uitvoering
Uitvoering
2019/2022 Herinrichten Bestseweg en rotondes Kempenweg 2023-2030 Verbindingsweg Eindhovensedijk – Bestseweg (2e fase Randweg)
Evaluatie
Rolverdeling
Projectleiding (organisatie)
Gemeente Oirschot
Partners
Gemeente Best